onsdag 7 september 2011

Graviditets fettma?


Har undrat lite över alla som är gravida och klagar så mycket på att dom har gått upp så mycket i vikt. ( ja, jag klagar också ibland ) Men jag vet iaf att jag inte har gått upp FÖR mycket. Jag har gått upp lite mindre än normalt eftersom att jag inte mådde så bra i början. Men det är ju magen, vattnet, bebisen och allt som väger. Det är okej, även om man tycker det är jobbigt.

sedan har vi dom som går upp nästan 30kg. HUR!? Det måste ju ligga nått mera bakom än bara graviditeten. Eller föder dom kvinnorna barn som väger 20kg?? Nej, jag tror att folk slutar träna, slutar röra på sig, äter allt dom är sugna på och lite till, osv. Sedan klagar dom på att det är så otroligt svårt att gå ner i vikt och det är så synd om dom. Helt ärligt, det är inte ett dugg synd om dom. Dom har gjort ett val. Man kan fof tänka på vad man stoppar i sig även om man äter mer än vanligt. Det är inte så att barnet behöver massa mättat fett och socker. Det finns gränser. Tänk på alla stackars pappor som ska stå ut med det också.

Ledsen om någon tar åt sig av detta men det är min åsikt. Man har fof ett annsvar att ta hand om sin kropp på bästa sätt även om man är gravid eller inte.

1 kommentar:

  1. Jag håller verkligen med dig här! Visst, många får mycket vätska i kroppen och det väger ju en hel del. Men de som släpper allt, kost och motion osv förstår jag mig inte på.
    Jag har en bekant som är sådan. Vräker i sig fet mat och onyttigheter. Sen klagar som fasen att hon väger så mycket. Jag tål det inte!
    Jag har inte kunnat motionera så mycket denna grav pga smärta och lågt blodtryck. Men jag är väl medveten om vad jag stoppar i mig.
    Ska bli spännande och se vad jag gått upp nu. BM-besök i morgon. Sist hade jag gått upp 5 kg sen inskrivning. Hur mycket har du gått upp?
    Kramar

    SvaraRadera