onsdag 3 juni 2015

Förlossningsberättelse

2015-05-20 kl,12:45

vecka: 37+6

Jag blev äntligen inskriven på förlossningen. Lättnaden av att dom ska sätta igång mig och jag snart kommer slippa alla krämpor och få träffa prinsen va enorm! Hedda va hemma hos mormor och busade så jag och Tobbe kunde koncentrera oss på vad som skulle hända.




kl,15:49 Får jag den första dosen av Cytotec. Det ska hjälpa kroppen att komma igång. Man får max 8 doser och dom ges varannan timme med en CTG kontroll emellan. Här bestämmer vi oss för att gå ned till cafét och äta lite. eftersom att vi inte viste hur kort eller lång tid det skulle ta kändes det bra att äta lite. =)


För att få tiden att gå satt vi och tittade på avsnitt av Bones.

kl, 21:54 Ber jag och Tobbe om att få ta en promenad. Jag behövde frisk luft och va väldigt trött på att inget hände. Jag hade då fått 4 doser och värkarna va lika kraftiga som dom varit hemma i flera veckor. Det va jätte fint väder och trots att klockan va så mycket kunde vi gå med bara tröja. Solen lyste fortfarande och det va sommar i luften. =)



kl, 23:50 Jag får dos 5. Värkarna kommer med ca 2 minuter emellan men är fof inte kraftigare än dom va hemma. Danne har kommit med McDonalds mat. =) Han åkte sedan hem vid kl, 01:00.


kl,02:05 tycker barnmorskan att jag är tillräckligt öppen för att som ska kunna ta hål på fosterhinnan så att vattnet går.  Dom lägger epidural och jag anser fof att värkarna inte är värre än hemma. Men att få spruta i ryggen är inte roligt!



kl, 02:28 går vattnet med hjälp av barnmorskan.

kl, 03:28 Är krystvärkarna igång. Då märker jag att epiduralen inte tagit överallt. Det känns som om jag ska explodera på en liten punkt över höger äggstock. Sådan sjuk smärta bara just på den punkten. Det gjorde också att jag hade svårt att krysta ordentligt. Barnmorskan la Pudendusblockad i hopp om att det ska jämna ut det onda lite så jag kan krysta mer ordentligt.

kl,03:37 Ber jag om att få stå på knä istället för att ligga på rygg. Jag födde Hedda på knä och kände mig tryggare så. Men jag kunde fof inte krysta. Helt sjukt! jag tyckte att jag gjorde allt men kroppen svarade inte.

kl, 03:39 Ber barnmorskan mig att flytta mig till pallen. Tobbe sitter då bakom min och håller om mig. Jag ligger nästan i hans knä och håller honom i händerna. Och där lyckas jag krysta. =)

kl: 03:56 Föds våran lilla Loke. <3
Men den första minuten är vi skräckslagna. Han är blå i ansiktet och hade navelsträngen runt halsen och ned under ena armen. Barnmorskan får honom inte att reagera och även hon börjar se rädd ut. Men tillslut skriker han och jag får honom i famnen. <3


Vi får senare förklarat för oss av en läkare att han satt med halva huvudet ute en krystvärk och blev klämd. Därför va han blå och väldigt trött när han väl kom ut.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar